tiistai 12. tammikuuta 2016

Pohdintaa ensimmäisestä luennosta

Kasso 1, luento 1, 12.01.2016


Muuttuva oppimisympäristömielikuva?

Sosiaalisen median valta sekä teknologian nopea kehittyminen vaativat myös koulutuksen ja oppimisympäristöjen muuttumista. Oppimisympäristöjenkin on pysyttävä ajan hermoilla. Kasso1 -kurssin ensimmäisellä luennolla käsiteltiin oppimisympäristöjen muutosta sekä perinteisen ja muuttuvan oppimisympäristömielikuvien eroa.  Olin kuullut ennenkin oppimisympäristöjen viidestä näkökulmasta eli fyysisestä, sosiaalisesta, teknisestä, paikallisesta ja didaktis-pedagogisesta näkökulma (Manninen ym 2013.) Oppimisympäristömielikuvat taas olivat aivan uusi asia sekä vielä vähän monimutkainen. Pohdin, että onko esimerkiksi ongelmalähtöinen oppimisen ajattelumalli muuttuvaa oppimisympäristömielikuvaa? Kandi-vaiheeni aikana Savonlinnassa työskenneltiin monella kurssilla ongelmalähtöisesti. Ongelmalähtöisessä oppimisessa analysoidaan ja yritetään ratkoa jotakin ongelmaa ja sen avulla lisätään ymmärrystä ja tietoa. Tieto etsitään itse sekä jäsennellään ja käsitellään itse. Ongelmalähtöisessä työskentelyssä tarkoituksena ei ole saada oikeita vastauksia, vaan siinä pyritään syvälliseen ymmärtämiseen. Se muistuttaa enemmän muuttuvaa ajattelumallia kuin perinteistä.

Mitä ajatuksia blogi herättää oppimisympäristönä?

Blogi on yksi keino pysyä kehityksessä mukana. Yhä useampi kirjoittaa blogia, se ei ole enää niin vieras käsite kuin useampi vuosi sitten. Erilaisia blogeja löytyy vaikka millä mitalla, on ruokablogeja, urheilublogeja, kauneus- ja terveysblogeja sekä vauvablogeja. Blogi oppimisalustana on erilainen ja mielenkiintoinen - tuo vaihtelevuutta jatkuvien luennoilla istumiselle ja tutkimusten lukemiselle. Blogissa saa myös kirjoittaa vähän vapaammin kuin esimerkiksi esseissä. 

Blogissa on helppo vaihtaa ajatuksia ja mielipiteitä. Se on myös helppo luoda ja muokata siitä kirjoittajiensa näköinen. Sinne saa laitettua kuvia, videoita ja linkkejä. Blogi toimii hyvin etäopetuksessa, sillä ei tarvitse olla läsnä paikan päällä ollakseen aktiivinen. 

Blogissa on myös huonoja puolia. Se ei korvaa face to face-keskustelua eikä "oikeaa" vuorovaikutusta. Voisiko blogi toimia yksin oppimisen välineenä? Se ehkä on hyvä apuvälinen oppimiselle ja toimii alustana, mutta yksin se ei välttämättä kehitä kokonaisvaltaista oppimista. 




Linkkejä:

Sosiaalinen media aktivoivan oppimisen välineenä -hanke:
http://kans.jyu.fi/tutkimuksia/copy_of_aineistot/esitysaineistoja/JY-Sosiaalinen-media-2008-loppuraportti.pdf  

Artikkeli oppimisympäristöjen kehittämisestä: https://jyx.jyu.fi/dspace/bitstream/handle/123456789/41519/jalkanenjarvenojalitolafinal.pdf?sequence=1










6 kommenttia:

  1. Pikaisesti: KIITOS Emilia blogin perustamisesta!! Olit nopea! Hyvä Hyvä!! Mä olen nyt niin liekeissä, kun innostuin näistä twittereistä ja blogeista! :)
    Itse henkilökohtaisesti pidin tuosta ongelmalähtöisestä oppimisesta, kun sitä toteutettiin kandiopinnoissa (vuosina 2002-2005). Siinä todellakin tuli mietittyä asioita syvällisemmin ja oli luonteva tapa oppia! Tiedän kyllä, että kaikki eivät siitä pidä. Kerran töissä yritin erästä "ongelmatilannetta" ratkoa opettajien peda-ryhmässä tällä tavalla ja eihän siitä tullut mitään... Päiväkotimme vanhemmat opettajat olivat niin mukavuusalueensa ulkopuolella, että loppupeleissä kieltäytyivät jatkamasta ongelmalähtöistä työskentelyä (ennen kuin olimme edes kunnolla päästy vauhtiin...).

    VastaaPoista
  2. Ja vielä yksi pikainen kommentti: muuttuva oppimisympäristö ja OPPIMISEN OHJAAJA! Kolahti!!!

    VastaaPoista
  3. Jee hieno homma, kiitos Emilia blogin perustamisesta! Nyt saadaan homma käyntiin. :)Itsekin olen opiskellut pari ensimmäistä vuotta kandiopinnoistani ongelmalähtöisen oppimisen opetusohjelmassa. Menetelmä tosiaan ohjasi aktiiviseen tiedon etsintään, prosessointiin sekä syvällisempään ymmärtämiseen. Parhaimmillaan se siis tarjosi muuttuvan, avoimen oppimisympäristön, vaikkakin aluksi vaati tosiaankin paljon sopeutumista uudenlaiseen opetus- ja oppimistapaan.

    VastaaPoista
  4. Olen myös innoissani tästä blogin pitämisestä, erityisesti siksi, että on kiva jakaa yhdessä ajatuksia ja mielipiteitä! :) Mielestäni blogin pitäminen tarjoaa mahdollisuuden tutustua hieman erilaiseen opiskelutyyliin ja se on ainakin itselleni aika luontainen tapa jakaa tietoa. Kuten Emilia sanoi, blogi ei ehkä yksinään riitä tarpeeksi kattavan oppimiskokemuksen saamiseen, mutta se tarjoaa silti esimerkiksi opitun tiedon prosessointia ja uudelleenajattelua.

    Itse en valitettavasti ole ongelmalähtöistä oppimistapaa saanut vielä kokea, mutta toivottavasti joskus! Kuulostaa aika lupaavalta.

    Luin tuota Emilia linkkaamaa artikkelia oppimisympäristöjen kehittämisestä ja törmäsin siinä tällaiseen kohtaan:

    "Ajatus henkilökohtaisesta oppimisympäristöstä mahdollistaa koulun ja vapaa‐ajan ympäristön työkalujen ja tilojen
    integroimisen toisiinsa, ja näin oppija voi valjastaa esimerkiksi vapaa­‐aikaan kuuluvia sosiaalisen median työkaluja osaksi henkilökohtaista oppimisympäristöään."

    Tämä varmaan liittyy myös tuohon oppimisympäristömielikuvaan. Eli henkilökohtaisen oppimisympäristön ajatuksena on se, että oppija saa itse valita oppimistaan parhaiten tukevat työkalut. Se saattaa olla kuitenkin vaikeaa ja vaatii aika paljon ainakin koulujärjestelmältä joustavuutta. Toimiiko tämä teidän mielestä varhaiskasvatuksessa? Tai mitä mieltä ylipäänsä olette?

    VastaaPoista
  5. Olen kyllä samaa mieltä, että henkilökohtaisen oppimisympäristön luomisen jokaiselle lapselle voi olla hankalaa! Toisaalta, se voisi olla myös todella motivoivaa ja kehittää oppimisintoa, kun oppija voisi tuoda omaan oppimiseensa jotain henkilökohtaista. En tiedä miten tämä toimisi varhaiskasvatuksessa, sillä pienet lapset eivät osaa vielä hallita omia oppimisprosessejaan ja sisältöjä. Henkilökohtaisessa oppimisympäristössähän on tarkoitus myös hallita omaa oppimistaan. TOISAALTA, soveltaen se tietenkin voisi hyvin toimia, esimerkiksi lapset voisivat asettaa itselleen aikuisen avustuksella pieniä oppimistavoitteita (esim.värien oppiminen) ja keskustella toistensa kanssa oppimisprosessistaan.

    VastaaPoista
  6. Hain vähän lisää tietoa tuosta henkilökohtainen oppimisympäristö-käsitteestä. Henkilökohtainen oppimisympäristö liitetään myös PLE-ympäristöön (Personal Learning Environment), jolloin se voi olla esim.tietokonesovellus tai nettisivu. Eli periaatteessa meidän blogi on sellainen? :D

    VastaaPoista