sunnuntai 24. tammikuuta 2016

4. luento

Poiminta luennolta ja MOOC -ympäristöön tutustumisesta:
Helsingin yliopistossa voi MOOC:ssa opiskella koodauksen alkeita -> tässä meille varhaiskasvattajille loistava tilaisuus oman ammattitaidon kehittämiseen ja ylläpitämiseen! Koodausta kun osaa jo pienimmät oppijat kouluissa, niin eikö se ole myös meidän ammattillinen velvollisuus myös edes "jotain" tietää asiasta?!







Yhteenveto MOOC -uhka ja/tai/vai mahdollisuus -luennosta:
-uhkia?
-mahdollisuuksia?
-oman ennakkokäsityksen muutos/vahvistuminen?
-MOOC ja oppimisympäristöajattelu
-Gradu
-Tutkimusaiheita?
-"Onko MOOC -innostukselle tutkitusti katetta vai hehkutanko liikaa?"

MOOC:ssa luonnollisestikaan ei ole sitä sosiaalista vuorovaikutusta ja sen tuomat mahdollisuudet oppimiselle jää. Mutta tässä kohtaa täytyy jälleen muistaa se tosiasia, että meitä oppijoita on erilaisia ja se mikä sopii toiselle paremmin, ei välttämättä ole luontevaa toiselle. Näin sen pitää ollakin. Tämä MOOC -ympäristö mahdollistaa opiskelemisen ajankäytön sovittamisen itselle parhaimpaan kohtaan. Hyvä mahdollisuus mm. työn ohessa opiskeluun!

Itselle tämä MOOC oli tuntematon ympäristö oppia, mutta herätti mielenkiinnon! Mitä jos tämän avulla saisi innostettua sellaisia työelämässä jo olevia, joilla työ on "vain sen pakollisen työn tekemistä", joilla on haasteellista nähdä laajemmin ja oman oppimisen ja kehittymisenkin motivaatio on kateissa? Toki näissä tapauksissa opiskeltava asia täytyisi valita tarkoin, mutta toisi vaihtoehdon niihin "pakollisiin koulutuksiin osallistumisiin".

Itse uskon, että MOOC on vahvasti yksi tulevaisuuden oppimisympäristö. Tätä oppimisympäristöajattelua täytyy vaan saada rantautumaan paremmin ja laajemmin. Tässä kohtaa näen meidän opiskelijoiden ehkä pienen vastuunkin? Saada ainakin esimerkiksi ne työkaverit tietoisiksi tämän mahdollisuuksista ja herätellä sitä motivaatiota oman työn ja ammatillisen kehittymisen suuntaan.

Mitä mieltä olette muut?😊

3 kommenttia:

  1. Tutustuimme MOOC-kurssiin, aiheena Digitaalisen nuorisotyön perusteet.

    ”Digitaalisella nuorisotyöllä tarkoitetaan digitaalisen median ja teknologian hyödyntämistä nuorten parissa tehtävässä työssä. Digitaalinen nuorisotyö ei tee jaottelua kasvokkaisen ja verkossa tapahtuvan toiminnan välillä, vaan sen tavoitteena on vahvistaa nuorten toimijuutta kokonaisvaltaisesti teknologisoituneessa ja digitalisoituneessa maailmassa.”

    Kurssin järjestäjinä toimivat Humanistinen ammattikorkeakoulu, Metropolian ammattikorkeakoulu, Verke (verkko- ja nuorisotyön valtakunnallinen kehittämiskeskus) ja Koordinaatti (nuorten tieto- ja neuvontatyön kehittämiskeskus). Kurssi on Opetus- ja kulttuuriministeriön rahoittama.

    Digitaalisen nuorisotyön perusteet-kurssille voivat osallistua kaikki, joita aihe kiinnostaa. Erityisesti se on suunnattu nuorisotyön opintoja suorittaville opiskelijoille. Humanistisen ammattikorkeakoulun ja Metropolian ammattikorkeakoulun tutkinto-opiskelijat voivat suorittaa kurssin opintojensa ohella.

    Kurssi on jaettu kolmeen suurempaan kokonaisuuteen, joita ovat Johdatus kurssille, Digitaalinen toimijuus ja osallisuus nuorisotyössä ja Digitaalinen kohtaaminen ja dialogisuus nuorisotyössä. Jokainen osuus kestää melkein yhden kuukauden.

    Kurssin tavoitteena on antaa valmiuksia toimia tavoitteellisesti digitaalisen nuorisotyön parissa.

    Kurssi järjestetään verkossa ja siihen kuuluu yksilö- ja ryhmätehtäviä. Kurssilla ei ole lähiopetusta, mutta kurssin yhteydessä pidetään webinaareja. Yhden viikon työmäärä vaihtelee neljästä seitsemään tuntiin.

    Linkki sivulle: https://www.distanssi.fi/

    + Helppo toteutustapa, kun voi suorittaa internetin kautta ei tarvitse tulla paikan päälle kuuntelemaan, vaan voi kotoa käsin suorittaa.

    + Sopii opiskelijoille, jotka pitävät itsenäisestä työskentelystä.

    +webnaarit tallennetaan sivustolle, joten niitä voi katsoa myöhemminkin.

    -Miten ryhmätehtävien tekeminen onnistuu verkon kautta?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Innostuin itse osallistumaan digitaalisen nuorisotyön kursseille, kolmesta kurssista toinen on juuri loppusuoralla. Kysyit, miten ryhmätehtävien tekeminen onnistuu kurssilla. Tähän mennessä ne ovat enimmäkseen olleet keskustelutehtäviä, joissa on itse aloitettava keskustelu ja sen lisäksi kommentoitava muiden tehtäviä. Yksi yhteinen ryhmätuotos on myös tehty, sen lopputulos on nähtävissä osoitteessa alla olevassa osoitteessa.

      http://padlet.com/kaisapik/vinkkilistanuorille

      Käytännössä ryhmätehtävä tehtiin niin, että suljetussa Moodlessa keskusteltiin ensinnäkin palautustavasta, toiseksi tehtävään kirjattavgista ideoista, ja lopuksi vielä palautuksen lopullisesta koostamisesta.

      Kaiken kaikkiaan ryhmätehtävät ovat toimineet hyvin. Jonkun verran ihmisten erilaiset aikataulut aiheuttavat hankaluuksia - lähinnä myöhässä olijoille itselleen - mutta ainakin omista tehtävistäni olen silti saanut suoritusmerkinnät aikataulun mukaan.

      Poista
  2. Olen samaa mieltä kuin Liisa! MOOC oppimisympäristönä on mielenkiintoinen ja varmasti hyödyllinen ihmisille, jotka esimerkiksi käyvät töissä samaan aikaan eivätkä ehdi istua koulussa täyspäiväisesti. Kuitenkin MOOC on usealla ihmiselle todella uusi ja vieras käsite, joten sitä pitäisi tuoda enemmän esille ja mainostaa sen mahdollisuuksia. Hyvää on myös se, että MOOC-kurssit ovat avoimia kaikille! MOOC tuo korkeakouluopetuksen kaikkien ulottuville ja samalla haastaa perinteisen luokkahuoneopetuksen. MOOC-kurssit ovat varmasti myös hyvä lisä esimerkiksi täydentää omaa ammattiosaamista.

    Haasteita MOOC -kursseilla on esimerkiksi oppijoiden motivointi, miten opiskelijat motivoidaan opiskelemaan verkkokurssin kautta? Kurssin saa kuitenkin keskeyttää ilman mitään sanktioita. Tässä vaiheessa esiin nousee opiskelijan oma aktiivisuus ja itseohjautuvuus. Myös MOOC-kurssin opettaja vaikuttaa paljon oppimiseen. Aina hyvä opettaja ei ole välttämättä hyvä verkko-opettaja ja niitä hyviä verkko-opettajia tässä oppimisympäristössä juuri tarvitaan.

    VastaaPoista