maanantai 1. helmikuuta 2016

5. luento: oppimisympäristöjen kehittämisen nykytilanne ja tulevaisuus


Viimeistä viedään, tulipa viimeinen luentokerta nopeasti! Luento oli samanaikaisesti hyvin informatiivinen ja toiminnallinen, mikä ainakin minusta herätti entistä enemmän kiinnostusta tähän aiheeseen. Luennolla käsiteltiin muuttuvia oppimisympäristöjä ja se loi laajan katsauksen niiden nykytilanteeseen ja tulevaisuuteen.

Kuten aikaisemmissa postauksissa olemme todenneet, nykykäsitys oppimisympäristöstä ja siihen liittyvistä ilmiöistä on laaja ja monipuolinen: on henkilökohtaista ja jaettua, globaalia ja lokaalia, fyysistä ja virtuaalista sekä formaalia, informaalia ja non-formaalia oppimisympäristöä. Kaikki nämä luovat sen kontekstin, jossa ihminen oppii ja kehittyy elämässään eteenpäin. Teknologia on kehittynyt ja kehittyy edelleen niin hurjaa vauhtia, että kasvatuksen ja koulutuksen on välttämättä pysyttävä sen tahdissa mukana. Tämä luokin kaikille kasvatus- ja koulutusinstituutioille yhteisen haasteen, jonka saavuttamiseksi on tehtävä jatkuvaa kehittämistyötä niin omassa ajattelussa kuin pedagogisessa toiminnassa. Luennolla todettiinkin, että opetusalan asiantuntijoilla näyttää olevan hyvin yhteneväiset ajatuksen oppimisympäristöjen kehityssuunnasta ja siinä korostuu
  • yhteisöllinen oppiminen
  • ilmiöpohjainen oppiminen
  • ongelmaperustainen oppiminen
  • tutkiva oppiminen
Kaikki edellä mainitut oppimisen muodot korostavat itse asian oppimisen lisäksi yhteisöllistä työskentelyä, teknologisten taitojen harjaantumista sekä tietötyön taitoja.Varhaiskasvattajina on tärkeäää tiedostaa kaikki nämä oppimisen muodot ja ymmärtää niiden merkittävyys erityisesti pienten lasten oppimisessa. Edellisessä kirjoituksessa yhteisöllistä ja tutkivaa oppimista pohdittiinkin enemmä. Lisäksi puhuttiin autenttisen oppimisen lisääntymisestä eli siitä, kuinka opetustilanne keskitetää yhteisön ja ympäristön kielelliseen ja kulttuuriseen moninaisuuteen esimerkiksi tutkimalla ympäröivää maailmaa, jakamalla kokemuksia ja viestimällä autenttisessa ympäristössä, myös virtuaalisesti. Autenttinen oppiminen vaikuttaa ajatuksena sellaiselta, jota erityisesti varhaiskasvatuksessa tulisi käyttää: tutkiva, kokemuksellinen oppimistyyli, jossa tiedon jakamista korostetaan. Lasten kanssa kokemuksellisuus ja yhdessä toimiminen kun ovat aika merkittäviä piirteitä ja oikeastaan pienen lapsen oppimisen perusta.

Lisäksi luenolla käytiin läpi erilaisia sovelluksia, joita voi käyttää oppimisen tukena. Erityisesti tämä osio luennosta tuntui mielenkiintoiselta ja herätti pohtimaan, miten näitä voisi käyttää varhaiskasvatuksessa. Nostan esiin tässä mielestäni parhaiten varhaiskasvatukseen sopivimpia, mutta voitte kommentoida myös omia ideoitanne. Ensinnäkin luennon diat löytyvät SlideShare -palvelusta:  http://www.slideshare.net/MatleenaLaakso/oppimisympristjen-kehittmisen-nykytilanne-ja-tulevaisuus 
Mielestäni tämän käyttö sopii erityisesti vaikka koulutusmateriaalien jakamiseen kaikille ryhmän jäsenille, mutta myös esimerkiksi tiedon jakamiseen vanhemmille. Mitä mieltä te muut olette tästä?

Lisäksi saimme kokeilla itse sekä Aurasmaa että QR-koodilukijaa luennolla. Ryhmämme ainakin pohti Aurasman ja QR-koodilukijoiden käyttöä päiväkodeissa ja niiden käyttö nähtiin mahdolliseksi. Aurasman avulla lapset voivat harjoitella esimerkiksi tablettien käyttöä ja samalla saada tietoa oikeastaan mistä vaan. Varhaiskasvattaja voi itse kehitellä Aurasman sisällön sopimaan vaikka tiettyyn teemaan, jota lasten kanssa halutaan käydä. QR-koodin avulla taas voidaan käyttää erilaisia pelejä tai muita hyödyllisiä ohjelmia. Luennolla esimerkkinä oli jumppaohjelma, joka löytyi QR-koodin takaa.

Lisäksi luennolla kokeiltiin kahta hieman saman tyyppistä sovellusta Kahootia  sekä Quizizziä , jotka molemmat perustuvat tietovisatyyppisiin kyselyihin. Nämä kaksi ovat ehkä vähän haastavia käyttää pienten lasten kanssa, mutta olisiko teillä niille jotain soveltamisajatuksia? Voisiko niitä käyttää esimerkiksi niin, että varhaiskasvattaja lukisi vaihtoehdot ääneen ja lasten kanssa pohdittaisiin niitä yhdessä keskustelemalla? Entä voisiko niillä kysyä esimerkiksi työyhteisön mielipiteitä jostain? 
    Kuvahaun tulos haulle slideshare 

  Kuvahaun tulos haulle quizizz

5 kommenttia:

  1. Kahootissa ja Quizizz-kyselyssä tosiaan vastaaminen edellyttää lukutaitoa. Eskarilaisilla ja pieneillä koululaisilla jo toimisi vaikka niin, että kysymyksenä olisi linnun kuva ja vastausvaihtoehtoina kirjaimia, joilla sana alkaa. Tai sitten niin, että aikuinen auttaisi - tai se ryhmä lukutaitoinen.

    Myös vanhempainilloissa näitä voi käyttää vaikka keskustelun pohjana, samoin kuin ideoit henkilökunnan kanssa käytettäväksi.

    VastaaPoista
  2. Sovellukset vaikuttivat tosiaan mielenkiintoisilta. Paljon vaatii kuitenkin vielä, ainakin itsellä, opettelua ja perehtymistä, että pystyisi sovelluksiin luomaan tehtäviä ja harjoituksia.

    Tietokoneet ja muut älylaitteet ovat kuitenkin jo nyt vahva osa pienten lasten arkipäivää. Näin ollen teknologisoituminen ja erilaisten sovellusten hyödyntäminen on koko ajan vahvasti matkalla osaksi varhaiskasvatusta. Uskoisinkin monissa tilanteissa jo pelkän älylaitteen aktivoivan ja innostavan lapsia opittavaan asiaan, oppimisesta tulee mielenkiintoista ja innostavaa. Tällä hetkellä varhaiskasvatuksessa suurimpana ongelmana näkisin, kasvatuksen ja opetuksen teknologisoitumiseksi, riitävien resurssien puuttumisen.

    VastaaPoista
  3. Kirjoittaja on poistanut tämän kommentin.

    VastaaPoista
  4. Hyvä kirjoitus Anni! :)

    Tämä luentokerta oli ihanan toiminnallinen, pisteet siitä! Mobiilirata oli monipuolinen ja opiskelijat joutuivat lähteä luentosalin tuoleilta liikkumaan, se varmasti herätti kaikki opiskelijat hereille. Luento synnytti mielenkiinnon aihetta kohtaan!

    Olen samaa mieltä, että SlideShare- ohjelma voisi toimia tiedonjakana myös vanhemmille päiväkodissa. Kuitenkin se edellyttäisi sitä, että kaikilla lasten vanhemmilla olisi internet sekä taitoja käyttää ohjelmaa. Juuri viime viikolla töissä kohtasin yhden päiväkodin lapsen vanhemman, joka halusi päiväkodin tiedotteet paperiversiona, sillä ei omistanut tietokonetta. SlideShare tuntuu kuitenkin helpolta käyttää, joten se on yksi hyvä mahdollisuus tiedon jakamisena päiväkodissa.

    QR-koodi- sovellusta olen käyttänyt lasten kanssa! Silloin tosin käytössämme oli vain yksi älypuhelin, jonka avulla lapsiryhmä sai vuorotellen kokeilla sovellusta. Olimme suunnitelleet opiskelijaryhmän kanssa lapsiryhmälle maailmanympärysmatka-tapahtuman, jossa QR-koodi näytti lapsille aina seuraavan matkakohteen. Mielestäni sovellus oli tosi kiva ja lapset olivat todella innoissaan.

    Kahoot ja Quizizz –ohjelmat voivat tosiaan olla hieman haasteellisia pienille lapsille, mutta jos aikuinen auttaa ohjelmien käytössä, onnistuisi varmasti niiden käyttö. Sovellukset vaativat (kuten myös QR-sovellus) opettajalta etukäteen tutustumista sekä valmisteluja, mutta varmasti niihin syventymisen jälkeen ne tuovat paljon mahdollisuuksia opetukseen sekä innostavat lapsia esimerkiksi opetettaviin tai käsiteltäviin aiheisiin.

    VastaaPoista
  5. Tutustuin Snellman kesäyliopiston webinaariin ”Mobiililaitteet mahdollistajina”.
    Se löytyy linkistä http://snellman-kesayliopisto.mobie.fi/zine/86/article-11416

    Mobiililaitteet mahdollistajana -projekti on laitettu pystyyn keväällä 2015 erityiskasvatuksen ja kuntoutuksen asiantuntijoiden, Ilona IT:n ja Snellman kesäyliopiston yhteistyönä. Tavoitteena edistää mobiililaitteiden hyödyntämistä erityisopetuksessa ja kuntoutumisessa.

    Webinaarissa esiteltiin mobiililaitteilla hyödynnettävä sovellukset Tarinankerrontasovellus BookCreator ja työkaluohjelma yksilöllisten harjoitusten tekemiseen TinyTap. Aluksi webinaarin puhujat esittelivät itsensä ja alustivat aiheeseen. Tämän jälkeen he esittelivät vuorotellen sovellukset ja kertoivat niiden hyödyistä.

    Tinytap –sovellus
    -Työkaluohjelma, jolla voi tehdä erilaisia harjoituksia, kuten oppimispelejä, interaktiivisia esityksiä, tarinoita, palapelejä
    -Ipadille ja Androidille
    -Vaatii rekisteröitymisen, ilmainen
    -Voi etsiä muiden harjoituksia ja muokata niitä oman tarkoituksen mukaan
    -Hyviä ideoita ja vinkkejä

    BookCreator
    -Yksi ilmaisversio, kokonainen maksullinen (windows 8 ja 10 ilmainen)
    -Kuvia tekstiä ääntä videoita syntyy kirja
    - Helppokäyttöinen

    Webinaarissa oli myös esillä linkkejä ja blogeja erityisopetuksesta ja webinaareista sekä mielipidekysely webinaarista. Lopuksi myös vastailivat webinaariin osallistujien kysymyksiin ja keskustelivat aiheesta.
    Webinaari kesti noin tunnin.

    -Hyvää webinaarissa oli se, että samaan aikaan kuulee webinaarin puhujan äänen ja näkee miten sovellusta käytetään --> helpommin oppii miten sovellus toimii

    -Sovellukset tulivat tutuksi. Webinaarin avulla pääsee hyvin alkuun sovellusten käytössä, ei ole niin suurta kynnystä käyttää niitä vasta-alkajankaan.

    - Hyviä vinkkejä sovellusten käyttöön.

    - Samaan aikaan osallistujat voivat laittaa chattiin kommentteja ja kysymyksiä. Webinaarin pitäjät myös esittivät kysymyksiä koko webinaarin ajan kuuntelijoille, jotka saivat vastata chattiin.

    - Webinaarin kannattaa katsoa kaikki opettajat, jotka miettivät sovellusten käyttöä --> saavat hyvän vinkkipaketin ja ohjeistuksen sovellusten käyttöön

    VastaaPoista